Zo zet je een succesvolle contentstrategie op
Slechts 9% van de (B2B) marketeers vindt dat hun organisatie succesvol is op het gebied van content marketing. Daar is dus flinke ruimte voor verbetering! Een grote oorzaak van dit lage percentage? Het ontbreken van een contentstrategie. Veel marketeers laten zich leiden door de waan van de dag en staan niet stil bij waaróm ze doen wat ze doen. Zonde, want een sterke contentstrategie zorgt ook voor een hoge ROI.
Wat is een content marketing strategie?
Een contentstrategie legt uit wat het doel is met de content die je gaat maken. Deze doelen zijn gebaseerd op je bedrijfsdoelen. Je bepaalt hier ook de doelgroep voor ieder contentstuk. Vervolgens zet je deze content in een contentkalender en noteer je welke content je op welk kanaal en wanneer gaat plaatsen. Et voilà: jouw strategie staat klaar.
Waar gaan marketeers de mist in met een content marketing strategie?
- Er is geen strategie
De grootste valkuil (en meteen een open deur): geen strategie hebben. Veel marketeers maken content om content te maken, zonder te kijken naar de bedrijfsdoelen of doelgroep. Er hangen vaak wel doelen aan de content zelf, maar zijn deze logisch als ze niet gekoppeld zijn aan een doelgroep en bedrijfsdoelen?
- De strategie is niet datagedreven
Een strategie moet altijd gebaseerd zijn op data die je al hebt. Natuurlijk kun je in een later stadium bijsturen als je nieuwe data ontvangt, maar de huidige strategie kan niet uit de duim gezogen zijn. Je ontdekt pas wat realistische doelen zijn, als je weet waar je nu staat.
- Het ontbreekt aan een langetermijnvisie
Een contentstrategie is niet alleen een contentplanning. Het omvat dus meer dan alleen welke content je op welk kanaal en wanneer gaat plaatsen. Een contentstrategie richt zich echt op de lange termijn en is altijd (laten we het nogmaals benadrukken!) gelinkt aan bedrijfsdoelen.
- Het ontbreekt aan een concreet uitvoerplan
Als de strategie is opgesteld, ga je pas kijken naar de uitvoer. De uitvoer is minstens even belangrijk als de contentstrategie zelf. Je verwerkt de strategie hiervoor in een concreet plan met daarin je kanalen, doelen, doelgroep, dag en tijd van plaatsing.
De voordelen van een content marketing strategie
Nu je weet hoe het niet moet, gaan we zo uitleggen hoe je stapsgewijs een goede content marketing strategie opzet. Maar, laten we eerst eens naar de voordelen kijken. Want, waarom zet je zo’n strategie in?
- Een contentstrategie onderzoekt wat je doelgroep wil zien. Doe je dat onderzoek niet? Dan is de kans groot dat je met hagel aan het schieten bent. Je maakt generieke content, die iedereen een beetje aanspreekt of niemand echt ‘pakt’. Het resultaat is content met weinig traffic en geen leads. Doe je het onderzoek wel? Dan zul je zien dat je content beter scoort.
- Een strategie dwingt je om keuzes te maken. Als je geen strategie hebt, vraag je je misschien niet altijd af waarom je iets plaatst. Met een uitgekiend plan tot je beschikking, zul je af en toe content schrappen die niet past bij je doelen. En dan zorgt voor focus op de content die wél iets oplevert.
- Je hebt een overzicht van de taken die er liggen en wanneer iets geplaatst moet worden. Dit geeft rust in je dagelijkse activiteiten en zorgt ervoor dat deadlines gehaald worden.
- Last but not least: volgens onderzoek levert een contentstrategie het beste resultaat voor jouw marketing op.
Zo pak je content marketing aan
Tijd om aan de slag te gaan! Want, hoe bepaal je precies die doelen en hoe weet je wat je doelgroep van je verwacht? Geen zorgen: we lopen stap voor stap door hoe jij een succesvolle content marketing strategie in elkaar zet.
- Bepaal je doelen. Ga hiervoor eerst na waar ambities van het bedrijf liggen. Is dat bijvoorbeeld naamsbekendheid? Dan vraagt dat om andere content dan wanneer je focust op klantenbinding. Noteer je doelen en maak ze concreet.
Formuleer ze bijvoorbeeld als volgt: “In 12 maanden is de klanttevredenheid met 10% gestegen.”. Vervolgens noteer je ook waar je nu staat, zodat je na 12 maanden (en tussendoor) kunt meten hoe succesvol je bent. - Onderzoek de persona. Om te weten wat je doelgroep interessante content vindt, moet je je eerst verdiepen in wie ze zijn. Dat doe je door een persona op te stellen van jouw ideale klant.
Je noteert er de volgende eigenschappen in: naam, leeftijd, geslacht, woonplaats, baan, branche, salaris, kanalen waar hij/zij aanwezig is, interesses, pijnpunten en kansen. Met de pijnpunten, interesses en kansen kun je de doelgroep helpen. En daar richt je je content op in! - Onderzoek de customer journey. Als je weet wat je klant voor content zoekt, is het verstandig ook te kijken waar de klant aanwezig is. Dat heb je in de persona geformuleerd bij ‘kanalen’. Deze ga je nu aan elkaar koppelen. Hoe gebruikt deze persoon die kanalen tijdens het aankoopproces van een product dat jij verkoopt? Gaat jouw persona bijvoorbeeld eerst op zoek naar reviews op Google? Leest hij zich in via informatieve blogs? Vraagt hij een demo aan?
Deze hele reis van behoefte naar aankoop leg je vast in een kaart. Hierin kun je dan van de hele reis zien welke content je het beste op welk moment kunt inzetten om de doelgroep te overtuigen. - Maak een contentkalender. Je bent goed op weg! Je weet nu waarom je content maakt, wat je doelgroep zoekt, waar en wanneer je dat het beste kan tonen en wat je gaat maken. Dan is het nu zaak om dit in een sterke planning te gieten.
Noteer voor de komende maanden wat (en hoe laat) je iedere dag plaatst, welk teamlid wat en wanneer aanlevert en wat het doel is met dat contentstuk. - Meet het resultaat. Houd realtime bij hoe goed je marketing efforts het doen, en plan periodiek een analyse in. Zo stuur je op tijd bij.
Voorbeelden uit de praktijk
Je weet nu hoe je een succesvolle contentstrategie opstelt. Laten we eens kijken naar andere bedrijven. Hoe hebben zij het aangepakt? Ongetwijfeld haal je er inspiratie uit om toe te passen op jouw eigen strategie.
Karwei: van oriëntatie naar aankoop
Karwei merkte dat veel potentiële klanten op zoek zijn naar informatie voor ze een aankoop doen. “Hoe leg je looselay vinyl?” is bijvoorbeeld één van de vragen. Karwei besloot dit pijnpunt uit de persona aan te pakken door blogs te schrijven over hoe je looselay vinyl legt. Ook andere klusvragen werden door Karwei beantwoord in blogcontent. Deze blogs werden vervolgens met een link op de homepage geplaatst onder het kopje ‘Veelgezochte klusadviezen’.
Het resultaat? Alle klusadviespagina’s ontvangen samen gemiddeld 876.650 bezoekers! Omdat Karwei door deze pagina’s als thought leader in de klusmarkt wordt gezien, is er sneller sprake van klantenbinding. De kant voelt zich optimaal geholpen. En dát was precies het doel.
Coca-Cola: meer omzet met sociale interactie
Meer omzet genereren? Daar is content marketing bij uitstek voor geschikt. En Coca-Cola weet dat als geen ander. Met de ‘share a coke’-actie bedrukte Coca-Cola hun flesjes met verschillende namen. Consumenten liepen de supermarktdeuren plat om hun naam te vinden en te delen op social media. Een extra voordeel? De klant maakte zelf de content voor Coca-Cola door het plaatsen van hun flesjes met de juiste hashtag. Een ander sterk voorbeeld hiervan is Starbucks.
Moz: informeren zonder het product aan te prijzen
Moz produceert online marketing tools voor marketeers. Maar het verkopen van deze tools doen ze niet door te vertellen hoe geweldig die tools zijn. In plaats daarvan geven ze marketeers antwoorden op hun vragen. Dat doen ze in verschillende formats: webinars, infographics en how-to video’s. Na de uitleg maken ze een koppeling naar hoe hun producten de marketeer kunnen ondersteunen om dit in de toekomst beter aan te pakken. Slim!
Schakel Content Bureaus in om je marketing strategie een succes te maken
Heb je hulp nodig bij het opstellen van jouw contentstrategie? Kom in contact met één van de content experts op Marketingpxperts.nl.