Wat kost influencer marketing?
Social media heeft ervoor gezorgd dat bedrijven op een andere manier hun verhaal naar buiten kunnen brengen en hun doelgroep kunnen bereiken. Met de komst van Instagram kwamen ook langzamerhand de influencers binnenstromen. Hoewel het toentertijd nog ‘tasten in het duister’ was wat betreft samenwerken met influencers, is influencer marketing op de dag van vandaag niet meer weg te denken. Sterker nog: het aantal influencers neemt alsmaar toe. En daarmee dus ook het belang van influencer marketing.
Bij influencer marketing worden er influencers ingezet om een bedrijf of merk onder de aandacht te brengen. Elke influencer heeft vaak wel zijn eigen specialisme en doelgroep, waardoor je met het inzetten van de juiste influencer precies de doelgroep bereikt die je wilt hebben. Je weet immers dat de volgers van de influencer dezelfde interesses hebben als de influencer zelf. Dat maakt influencer marketing voor veel bedrijven een efficiënte en effectieve vorm van marketing.
Wat voor influencer zijn er?
Als we het hebben over influencers, praten we eigenlijk simpelweg over invloedrijke personen. Van BN’ers en internet persoonlijkheden tot aan bloggers en zelfs leden van het koninklijke huis. Het is zo gek nog niet. De keuze is reuze. Maar voordat je daadwerkelijk een influencer gaat kiezen om mee samen te werken, is het allereerst belangrijk dat je goed onderzoek doet naar wie en wat je wilt bereiken met de campagne. Op basis daarvan ga je op zoek naar de juiste influencer. Hierbij is het goed om te weten dat er over het algemeen onderscheid wordt gemaakt tussen typen influencers. De meest gebruikten termen zijn de macro en micro influencers.
Macro influencers
Macro influencers zijn personen zoals vloggers, bekende nederlanders of andere internet persoonlijkheden die beschikken over een groot publiek op één of meerdere social media kanalen. Iemand een macro influencer noemen, doe je pas zodra diegene een bereik heeft vanaf 100.000 volgers, oplopend naar één miljoen volgers. Influencer zijn is echt het werk van macro influencers, dus zij zijn afhankelijk van deze inkomsten en beschikken ook vaak over een team dat hen helpt bij het managen en maken van content. Het inzetten van dit type influencer is interessant wanneer je in één klap een groot aantal mensen wilt bereiken en een groot budget hebt. Het engagement bij deze groep ligt vaak echter laag.
Micro influencers
Micro influencer zijn personen met een kleiner bereik maar met een vaak hogere engagement niveau. Het bereik van micro influencer ligt tussen de 5K en 50K volgers. Deze groep influencers zijn authentiek en hebben een dedicated following opgebouwd. Daarom zijn micro influencers zeer interessant voor wanneer je nieuwe klanten wilt aantrekken.
Kosten voor influencer marketing
Als je eraan denkt om influencer marketing in te gaan zetten voor je bedrijf, wil je natuurlijk weten hoeveel dit gaat kosten. Dan snappen wij. Het is echter lastig om een concreet kostenplaatje hiervoor op te maken gezien de kosten afhankelijk zijn van een aantal factoren. Zo speelt ten eerste de gewenste type influencer waarmee je wilt samenwerken een grote rol. Ga je voor iemand met meer dan 500.000 volgers? Of wil je liever een micro influencer inzetten met 20.000 volgers? Degene met meer volgers vraagt vaak (niet altijd, vaak wel) ook meer geld.
Tevens speelt het ook een rol of de gewenste influencer bij een management zit of dat zij onafhankelijk zijn. Influencers die bij een management zitten, moeten namelijk een percentage afstaan en zullen dan dus ook meer geld vragen voor de campagne. En uiteindelijk speelt het gewenste social medium kanaal, de content en natuurlijk ook het aantal gewenste posts een rol. Als we bijvoorbeeld kijken naar influencers op Instagram, hanteren zij vaak hogere kosten voor een Instagram bericht dan een Instagram story, omdat een bericht langer blijft staan terwijl een story voor maar 24 uur is.
Hoewel de kosten dus afhankelijk zijn van een reeds aantal factoren, kunnen we alsnog een kleine indicatie geven. Deze indicatie is op basis van Nederlandse influencers. Macro influencers, met volgers tussen de 10.000 en 50.000, rekenen een tarief voor instagram post tussen de €100 en €500. Voor een Instagram story ligt dit aantal lager, namelijk tussen de €50 en €250. Als we echter gaan kijken naar de prijzen van macro influencers (100.000+ volgers), kun je rekenen op een prijs vanaf €3.000 per post, die kan oplopen tot wel €15.000. Stories zijn uiteraard weer iets ‘goedkoper’ en daarvoor liggen de tarieven tussen de €400 en €7.000. Disclaimer: de prijzen lopen onwijs uiteen en dit is puur een indicatie.
Minder budget? Ga voor barter deal of gifting
Naast het betalen (in geld) van influencers, is het in sommige gevallen ook mogelijk om een barter deal te sluiten met de desbetreffende influencers. Bij een barter deal vindt er geen financiële transactie plaats, maar wordt er ‘geruild’. Je stuurt artikelen naar keuze op naar de influencer en in ruil daarvoor maakt en plaatst de influencer content met de artikelen. Micro influencers zijn vaak nog wel bereid om op basis van een barter deal samen te werken maar influencer die bij agencies zitten, doen hier bijna nooit niet aan. Echter, nooit geschoten is altijd mis!
Ben je een start-up en heb je nog niet veel budget? Of wil je gewoon graag iets geven aan influencers? Dan is gifting ook altijd nog een optie. Gifting betekent letterlijk ‘cadeau doen’ en dat houdt het bij influencer marketing ook in. Als je voor deze methode kiest, doe je een product cadeau aan de influencer zonder dat daar een verplichting tegenover staat. De influencer is niet verplicht iets te posten maar kan dit wel doen. Dit gebeurt ook regelmatig!