Wat is zoekmachine marketing?
Zoekmachine marketing, al jarenlang is het een beproefd onderdeel van de marketingmix van menig bedrijf. Door de explosieve groei van het internet tijdens de jaren ’90, en het belang van Google als de grootste en belangrijkste zoekmachine op het internet, is Google dan ook dé zoekmachine die mensen gebruiken om van alles op te zoeken. Zo ook wanneer ze op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten.
En daar kunnen ook de producten of diensten onder vallen die jij aan hen kan leveren. Maar dan moet je wel gevonden kunnen worden natuurlijk. Zoekmachine marketing is er op gericht dat je zo goed mogelijk gevonden kunt worden via Google. Ook via andere zoekmachines zoals bijvoorbeeld Bing kun je dankzij deze vorm van marketing uitstekend gevonden worden. Deze vorm van marketing bestaat uit twee vakgebieden. Deze worden hieronder in meer detail besproken.
Zoekmachine marketing: SEO en SEA
Zoekmachine marketing is in te delen in twee gebieden: SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Binnen dit gebied vallen alle maatregelen die je neemt om beter gevonden te kunnen worden door zoekmachines zoals Google. Dit heeft als resultaat dat je hoger in de resultaten komt te staan bij zoekwoorden die geassocieerd kunnen worden met jouw producten en/of diensten. En hoe hoger je in de resultaten staat, hoe beter (potentiële) klanten je kunnen vinden.
Google maakt namelijk gebruik van een algoritme om te bepalen welke websites het beste voldoen aan de gezochte term van de gebruiker. Waar vroeger dit algoritme gemanipuleerd kon worden via diverse (louche) technieken, is het voor gespecialiseerde marketing bureaus mogelijk om zonder deze zogenaamde black hat technieken er voor te zorgen dat de website van jouw bedrijf alsnog hoog in de zoekresultaten kunnen komen. Hoe bereiken ze dit?
Een goed begin is het optimaliseren van je eigen website. Zelfs tot in de broncode van je site analyseert Google je website, om zo de beste resultaten aan zijn gebruikers aan te kunnen bieden. Dit houdt in dat je website code schoon moet zijn, zonder poespas. Ook de snelheid van je site dient top te zijn. Te grote afbeeldingen kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat het laden van je site te lang duurt. Dit vindt Google niet top, waardoor je lager in de zoekresultaten komt te staan. Door kleinere afbeeldingen te gebruiken die sneller laden, kun je dit voorkomen. Om maar een voorbeeld te geven.
Daarnaast is de content van je site van enorm groot belang. Google analyseert bijvoorbeeld ook de teksten op je site, zoekende naar de juiste hoeveelheden keywords en dergelijken. Ook de site zelf moet goed te navigeren zijn voor de klant, zij moeten snel kunnen vinden wat ze willen en op een vloeiende manier door je site kunnen scrollen. Keuzes van bezoekers zijn namelijk ook van invloed op het algoritme. Tot slot zal je ranking ook verbeteren als veel sites een link naar jouw site plaatsen. Dit kun je verkrijgen middels linkbuilding.
Naast SEO kun je ook gebruik maken van SEA, wat staat voor Search Engine Advertising. Zoals de naam al aangeeft, plaats je hierbij advertenties op Google middels Google Advertising. Hiervoor dien je wel te betalen. Aan een marketing bureau de taak om je zo hoog mogelijk in de ads te laten eindigen voor een zo laag mogelijke prijs per klik.
Zoekmachine marketing: SEO, SEA of beide?
Over het algemeen wordt aangeraden om zowel SEO als SEA uit te laten voeren. Verleidelijk is het om alleen voor SEO te kiezen, aangezien dit gratis is en op een meer organische manier er voor zorgt dat je bedrijf hoog in de zoekresultaten terecht komt. Echter is gebleken dat Google ads tevens zeer effectief kunnen zijn. Een combinatie van beide methodes wordt daarom aangeraden voor bedrijven.