Top 5 marketing automation software & tools voor Nederland
Marketing automation: je grootste vriend als drukke marketeer. Als marketeer valt er altijd iets te doen. Je werkt in een dynamische wereld, waarin veel tegelijkertijd gebeurt. Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen. Dat is namelijk precies waar marketing automation om de hoek komt kijken. Lees mee, want hieronder krijg je dé ideale marketing automation tools en tips hoe je dit het beste inzet om jouw marketingstrategie een niveau hoger te tillen.
Wat is marketing automation en waarom is het handig?
Je hebt vast weleens gehoord van marketing automation. En zoals de naam al zegt, automatiseer je er bepaalde marketingprocessen mee. Deze processen kunnen hele funnels omvatten en zijn dus te integreren in je website, mailprogramma, salesprogramma en meer. Het neemt je veel werk uit handen, zodat jij kunt focussen op je strategie en in plaats van veel tijd kwijt te zijn aan de uitvoer.
Zo kan marketing automation eruit zien
Marketing automation heeft vele vormen. Je kunt meerdere funnels maken met verschillende tools. Maar om je een idee te geven hoe jij je marketing automation kunt inrichten, gaan we even uit van e-mail automation. Marketing automation software bespeurt een nieuwe websitebezoeker. Deze krijgt, als er geen actie is ondernomen, een uur na bezoek een mailtje of ze meer informatie willen.
Na een dag wordt het salesteam op de hoogte gesteld als er interesse is. Vervolgens kun je dit verder doortrekken met vervolgmails vanuit het salesteam. Je marketing automation software checkt of de vorige mail is geopend. Is dat niet zo? Dan volgt de nieuwsbrief.
Is het wel zo? Dan wordt er gekeken of er een aankoop is gedaan. Is er een aankoop gedaan? Dan wordt er een speciale aanbieding gestuurd. Is dat niet zo? Dan is er weer een andere optie. Zo kun je een hele funnel automatiseren.
Stop! Voor je een tool kiest…
Als je graag met marketing automation wilt starten (en dat raden we je aan!) is het verstandig om na te denken over je doelen. Daarna kun je kijken welke automation tools daar het beste bij passen. Stel jezelf de volgende vragen:
- Waar ligt mijn behoefte?
Vraag je af waar je tijd voor wilt vrijmaken, en wat je wilt uitbesteden aan automation software. Het is verstandig om hierbij te kijken naar de bedrijfsdoelen. Waar wil het bedrijf naartoe groeien? Wat zijn omzetdoelen en hoe maakt marketing daar onderdeel van uit? Als je bijvoorbeeld sterk gaat inzetten op e-mailmarketingcampagnes, is automatisering een groot goed.
- Wat is mijn budget?
Er zijn verschillende tools op de markt. De één veel uitgebreider dan de ander. Het is verstandig dat je vooraf bepaalt hoeveel je wilt besteden aan automatisering van processen. Op basis van dit antwoord check je wat je nodig hebt van een tool en bepaal je wat daar een realistisch budget voor is.
Vervolgens zoek je tools (of lees je hieronder door) en check je:
- Of de tool makkelijk in gebruik is
- Hoeveel data je ontvangt
- Met welke tools de software te integreren is
- Wat limitaties zijn
- Of er een demo aan te vragen is
5 goede marketing automation tools
Nu je weet waar je op moet letten bij het uitzoeken van een goede marketing automation tool, gaan we aan de slag. Deze 5 tools zijn ideaal om toe te voegen aan je marketingstrategie.
Marketing automation tool #1: ActiveCampaign
ActiveCampaign is een allround automation tool. Het houdt zich bezig met website tracking, e-mails, formulieren, lead scoring, A/B testen, social media, retargeting en goal tracking. Met een slimme automation maps kun je in een oogopslag zien hoe je funnel het doet. Ook krijg je van ActiveCampaign uitgebreide rapporten over jouw doelen, doelgroep en meer.
ActiveCampaign begint vanaf $ 29 per maand.
Marketing automation tool #2: HubSpot
HubSpot integreert je CRM, CMS, marketing software en meer. In één dashboard (op HubSpot zelf) zie je vervolgens alle data die je hebt verzameld. Het grote voordeel daarvan? Je ziet waar de mogelijkheden zitten. Als je bijvoorbeeld ziet dat je e-mails niet worden geopend, zit daar een kans voor je strategie.
HubSpot kost voor volledige functionaliteit $ 45 per maand. E-mail- en formuliermarketing is gratis.
Marketing automation tool #3: ManyChat
ManyChat is meer ingericht om de processen op jouw social media te automatiseren. Een groot voordeel en een specialisme binnen het automatiseringsvakgebied. WhatsApp, Facebook Messenger, Instagram Direct Messages en sms worden allemaal aan elkaar gelinkt. De data die je hieruit haalt, kun je syncen met je CRM of andere (sales)tools.
ManyChat heeft verschillende betaalde abonnementen. Deze starten vanaf $ 15 per maand. Daarnaast is er een gratis versie van deze tool, die je kunt gebruiken tot 1.000 contacten.
Marketing automation tool #4: Moosend
Moosend is gebaseerd op triggers. Hierin lijkt het op ActiveCampaign. Verlaat iemand bijvoorbeeld het winkelmandje zonder een aankoop te doen? Dan stel je hier een trigger voor in. Deze funnel vul je vervolgens met andere triggers, zodat je marketing zelf blijft lopen.
Moosend is 30 dagen gratis te gebruiken. Daarna koop je een Pro plan vanaf $ 9 per maand.
Marketing automation tool #5: Ontraport
Ontraport is specifiek ontworpen voor ondernemers en kleine bedrijven. Het is er namelijk op gericht om je bedrijf te laten groeien. Ontraport gaat daarom net iets verder dan marketing automation. Het automatiseert namelijk gehele bedrijfsprocessen. Landingspagina’s, e-commerce en uitgebreide rapporten zitten onder andere in het pakket.
Ontraport is 14 dagen gratis. Daarna betaal je vanaf $ 29 per maand.
Schakel bureaus in om je marketing naar een hoger niveau te tillen
Heb je hulp nodig bij het opstellen van jouw marketing automation strategie? Daar draaien wij onze hand niet voor om. Kom in contact met één van onze Marketingxperts.