Wat is SEA?
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising en betekent kortweg het betaald adverteren in zoekmachines met als doel de vindbaarheid en/of conversies vergroten en de beoogde doelgroep te bereiken. Iemand die zich bezighoudt met SEA is over het algemeen verantwoordelijk voor het opzetten, monitoren en bijsturen van de advertentie campagnes. Vaak denkt men bij SEA gelijk aan Google, maar er zijn nog vele andere zoekmachines waar je betaalde advertentie campagnes kunt draaien. Denk aan bijvoorbeeld Bing of Youtube.
Toch is Google nog steeds de absolute marktleider wat betreft zoekmachines en daarom is het vaak aantrekkelijker om op Google te adverteren. Het adverteren op Google doe je middels hun advertentieplatform Google Adwords. Hier stel je je advertenties op aan de hand van de gewenste zoekwoorden en kun je ‘bieden’ voor plaatsing. Zodra de advertentie goedgekeurd is, verschijnt de advertentie als een van de eersten in de zoekresultaten.
Verschil met SEO
SEO, ofwel Search Engine Optimalisation, kan gezien worden als het grote broertje van SEA. Waar SEA zich richt op de betaalde zoekresultaten richt SEO zich op de organische (gratis) zoekresultaten in de diverse zoekmachines. Bij SEO is het van belang dat de website zo goed mogelijk wordt ingericht om zo hoger te scoren in de zoekresultaten. Content, linkbuilding maar ook het optimaliseren van de website spelen hierbij een belangrijke rol.
Het hanteren van de combinatie SEO en SEA wordt zeer aangeraden voor het beste resultaat.