Wat is Native Advertising?
Native advertising is een veel voorkomende vorm van adverteren. Native advertising is een vorm van reclame waarbij betaalde advertenties overeenkomen met de stijl van het (online of offline) mediumplatform waarin deze advertenties verschijnen. De inhoud van een native advertentie moet dus gelijk zijn aan de schrijfstijl en toon van de publicatie en verder moet de advertentie ook informatie betreffen die aansluit bij de doelgroep. Bij native advertenties lijkt het dus echt alsof de redactie van het mediumplatform de inhoud zelf heeft geschreven. Omdat native advertising vaak gewoon tussen ‘organische’ artikelen staan, valt het dus ook niet op dat de tekst om een advertentie gaat. Op deze manier worden consumenten blootgesteld aan reclame, zonder dat zij dit door hebben.
Vormen van native advertising
Traditionele advertenties worden vaak gezien als ‘storend’ en kunnen daarom ook geblokkeerd worden. Ruim 42% van de internetgebruikers maakt gebruik van AD blockers (bron:Hootsuite). Native advertenties kunnen daarentegen niet geblokkeerd worden gezien deze hetzelfde werken als reguliere content. Native advertising komt voor in verschillende vormen. Hoewel er steeds meer vormen bijkomen, noemen we hieronder enkele voorbeelden.
- Branded content
Branded content is de meest voorkomende vorm van native advertising. Bij branded content wordt de content geschreven en gepubliceerd door het platform maar het merk/bedrijf financiert het artikel. Op deze manier weet je zeker dat de inhoud naadloos overeenkomt; - In feed ads
Je ziet ze steeds meer voorbij komen tijdens het scrollen op je social media kanalen: de zogeheten ‘’in feed ads’’. Deze advertenties zien eruit alsof ze direct van het merk komen en storen over het algemeen niet de gebruikservaring; - Zoekmachine advertenties
Als je iets zoekt in Google, zijn de eerste twee à drie resultaten vaak ook native advertising. Ze sluiten echter zo naadloos aan bij de rest van de zoekresultaten, dat dit bijna niet opvalt.