Wat is social media?
Social media zijn alle online platformen die interactie, met of zonder redactionele tussenkomst, tussen gebruikers mogelijk maakt. De gebruikers staan bij de social media kanalen te alle tijde centraal en hebben de mate van interactie zelf in de hand. Social media dient dus enkel als een middel dat ingezet wordt om zo contact te houden met bestaande connecties of juist om contact te leggen met nieuwe connecties.
Gebruikers op social media kunnen onder andere tekstuele informatie delen waar anderen gebruikers vervolgens weer op kunnen reageren. Op die manier wordt er met elkaar gecommuniceerd. Naast tekstuele informatie is het ook mogelijk foto’s en/of video’s te delen op diverse social media kanalen.
Social media kanalen
De grootste social media kanalen van dit moment zijn Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Snapchat en TikTok. Elk platform is uniek en heeft een eigen communicatie uitingsvorm. Zo is het op YouTube enkel mogelijk video’s te delen en op Facebook heb je juist de mogelijkheid tekst, foto’s én video’s delen. Naast de verschillende uitingsvormen kunnen tevens ook de doelgroepen per social media kanalen nogal verschillen. Daarom is het verstandig eerst een buyer persona te maken. In het gemaakte buyer persona moet door middel van demografische data en consumenten behoeften naar voren komen wie jouw doelgroep precies is en via welk social media kanaal jij hen het beste kunt benaderen. Zo voorkom je foute social medium keuzes en bespaar je kosten.