De vijf leukste en beste reclamespots
Wist je dat een gemiddelde Nederlander dagelijks meer dan 2.500 reclameboodschappen te zien krijgt? Voorheen had je in Nederland enkel toegang tot reclames op de televisie. Door de komst van het internet krijgen we nu echter naast deze reclameboodschappen ook nog dagelijks talloze tweets, facebook– en instagram berichten én YouTube video’s te zien. Dat we ondergedompeld worden in allerlei soorten reclames is dan ook een understatement. Daarom is opvallen met je reclame meer dan ooit nodig. Je reclame moet onderscheidend zijn, wil je dat jouw bedrijf onthouden wordt. Dit doe je onder andere door humor, herhaling en herkenning te gebruiken.
Een commercial moet beleving met zich mee brengen. De reclamespot moet ervoor zorgen dat de aandacht wordt getrokken en interesse wordt gewekt. Zodra de interesse is gewekt, moet er een verlangen ontstaan bij de consument om het product of dienst aan te schaffen. Hieronder lichten we vijf reclamespots uit – in willekeurige volgorde – die naar onze mening de bovengenoemde principes goed inzetten en een over de jaren heen een indruk hebben achtergelaten.
1| Pietertje – Calvé Pindakaas (2010)
Wie kent Pietertje niet? Deze bekende reclame uit 2010 is bij veel tv-kijkers bijgebleven en heeft inmiddels zelfs een eigen wikipedia pagina. Calvé speelt met deze reclame in op de emotionele aspecten van de consumenten. De reclame vertelt het verhaal van een klein jongetje genaamd Pieter. Als klein jongetje zit ‘Pietertje’ op voetbal maar al snel blijkt dat hij helemaal niet kan voetballen. Maar dat komt goed want iedereen heeft een talen. In de laatste scène zien we dan ook waar Pieter wél goed in is en wordt ook duidelijk naar welke Nederlandse zwemmer zijn naam verwijst; Pieter van Hoogenband. Daarom ook de pay-off’ Haal eruit wat erin zit.
Deze reclame van Calvé zorgde voor 43% omzetgroei, won in 2010 de Gouden Loeki (de publieksprijs voor beste reclame), werd in 2014 door Effie bekroond met brons en werd in 2015 genomineerd voor het beste tv-spotje aller tijden.
2| Frummel – Staatsloterij
Na Freddie het egeltje (2018) en Frekkel het hondje (2019) was het nu de beurt aan Frummel het katje (2020) om de hoofdrol te vervullen in de reclamespot van de Staatsloterij. Frummel is een zwart katje dat als laatste van zijn nestje over is gebleven. Toch weerhoudt dat het nieuwe baasje niet om Frummel te adopteren. Het nieuwe baasje wordt hiervoor rijkelijk beloond doordat Frummel bij elke miauw geluk brengt. Zo ook bij het mogelijk winnende lot. Het baasje gunt het lot echter aan het jonge stel achter hem dat een nieuw babytje verwacht. De reclame van de Staatsloterij wekt empathie en laat met de reclame zien dat het bijgeloof – zwarte katten brengen ongeluk – niet altijd waar is en brengt de boodschap ‘het mooiste geluk is het geluk dat je een ander gunt’ op het einde van de commercial goed over.
Deze reclamespot met – ‘geloven in geluk’ als thema – is een persoonlijke favoriet maar velen zijn met ons gezien deze reclamespot de Gouden Loeki van dit jaar heeft gewonnen. Dit is de derde keer op rij dat de Staatsloterij en reclamebureau TBWA/NEBOKO de Gouden Loeki winnen.
3| Unlimited 5G – T-Mobile
De doelstelling van T-Mobile met deze reclame was het zoveel mogelijk mensen laten overstappen naar een 5G-abonnement. T-Mobile speelt met de reclame goed in op de behoeften van het overgrote deel van de Nederlanders die voor 5G openstaat. Ze hebben er geen technische reclame van gemaakt, maar juist een hele speelse reclame die de mensen die het netwerk willen gebruiken centraal te zetten. T-Mobile laat met de campagne zien dat Unlimited 5G voor iedereen is die nieuwsgierig is. Of je nou een student bent, een beautyvlogger of een ondernemer die alles eruit wilt halen. T-Mobile noemt deze groep de ‘Unlimiteds’. Iedereen kan dus de doelgroep zijn en niemand wordt uitgesloten.
Veel telecom aanbieders richten zich op het adverteren van 5G. T-Mobile onderscheidt zich echter door de reclame muzikaal in te steken door Typhoon in de hoofdrol te zetten. De reclame is hierdoor erg ‘catchy’ en zorgt voor herkenning. Als je deze reclame ziet, zap je niet weg.
4| Niet omdat het moet, maar omdat het kan – Tele2
Tele2 wilde in 2015 met de inmiddels bekende reclamespot ‘’Niet omdat het moet, maar omdat het kan’’ haar 4G-propositie introduceren én tegelijkertijd het merk herpositioneren van ‘goedkoop’ naar ‘waarde’. Tele2 werd voorheen gezien als prijsvechter maar het moederbedrijf in Zweden wilde van dit imago af. En dat is mede door deze campagne gelukt. Tele2 presenteert zich in de reclamespot als ‘Fun Rebel’; iemand die dingen anders doet. De reclame is likeable, over the top, humoristisch, creatief en spreekt daarmee jongeren aan. Er is zelfs een nummer 1-hit voor Ronnie Flex en Lil Kleine uitgerold.
Inmiddels komt de mantra ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’ in elke reclamespot van Tele2 terug en is het ook een welbekend Nederlands idioom geworden. Tevens heeft Tele2 met deze campagne de Gedragscampagne kort – Effie Award 2016 Zilver en de Merk Effie Award 2018 Zilver gewonnen.
5| Koning ToTo
Voorheen werd Toto gezien als ‘het merk van je vader’. De verkoop vond grotendeels ‘offline’ plaats via winkels. Tegenwoordig speelt iedereen voornamelijk online mee en door voetbal, vriendschap en hiphop met elkaar samen te voegen, is het ouderwetse beeld vervaagd. Toto creëert met de reclamespot een natuurlijke link tussen de voetbal- en hiphopcultuur en heeft hierdoor meer jongere fans voor zich gewonnen. Tevens heeft het merk dankzij de reclame ook een stem met een eigen geluid gekregen. Zodra de reclamespot begint, kan iedereen meezingen.
Wat de reclame ook bijzonder maakt, is dat het concept werkt met verschillende hoofdpersonen. Zo is in de onderstaande reclame rapper Donnie de hoofdpersoon, maar in de reclamespot van 2020 is Andy van der Meijde de nieuwe Koning Toto.
De Nederlandse Loterij heeft met de Koning Toto campagne twee gouden Effie Awards gewonnen in 2019.
Gouden Loeki
Elk jaar wordt er door Ster een reclame bekroond tot de beste reclame van dat jaar door middel van een Gouden Loeki prijs. Echter, niet elke reclame die wij hierboven hebben besproken, heeft een Gouden Loeki gewonnen. Als je benieuwd bent naar de nominaties van afgelopen jaar, kan je op de website van Ster een kijkje nemen naar de reclamespots van de 10 finalisten.