Wat kost een reclame op tv uitzenden?
Met de opmars van online media en daarmee ook online marketing, focussen veel marketeers zich alleen nog maar op de online kanalen. Dit terwijl Nederlanders ook nog steeds veel gebruik maken van offline media zoals radio en televisie. Volgens het jaarrapport uit 2019 van Stichting Kijkonderzoek is het gemiddelde weekbereik van de televisie lichtjes gestegen van 90,0% in 2018 naar 90,2% in 2019. Bij SKO omvat het gemiddelde weekbereik het percentage personen van 6 jaar en ouder dat tijdens een week minimaal 1 seconde aaneengesloten naar één of meerdere programma’s heeft gekeken.
Daarnaast is uit dit onderzoek ook gebleken dat de Nederlander in 2019 gemiddeld 2 uur en 36 minuten per dag televisie kijkt; dit is gelijk aan de kijktijd in 2018. Men kijkt nog altijd aardig wat televisie, daarom is het verstandig om het TV medium bij voorbaat niet af te schrijven.
Mediabureau inschakelen?
Als je besloten hebt te willen adverteren op TV aan de hand van een reclamespot, is het verstandig een mediabureau in te schakelen. Mediabureaus zijn gespecialiseerd in media- advies, -planning en -inkoop. Samen met een mediabureau maak je een algehele planning voor jouw reclamespot(s). Tevens hebben mediabureaus ook partnerships met verschillende media waar zij grote partijen zendtijd kunnen inkopen tegen scherpe tarieven. Daarom is het slim om gebruik te maken van een mediabureau.
Waar moet je qua koste aan denken?
De kosten van reclame op tv zijn afhankelijk van heel wat factoren waaronder de gewenste omroep, de gewenste zender, de lengte van de reclamespot en de zendtijd. Zo zal een commercial in de rust van een belangrijke champions league wedstrijd duurder zijn dan een commercial in de rust van een programma met minder kijkers.
Gezien je voor de exacte kosten toch echt een offerte moet opvragen bij een zender of hulp moet inschakelen van een mediabureau, kunnen we helaas niet de precieze kosten aangeven. Toch hopen we je, mede door twee situaties te schetsen, een idee te kunnen geven van de kosten die je kunt verwachten voor het uitzenden van een reclame op tv.
Reclamespot op NPO
De publieke omroep tv-zenders NPO 1, NPO 2, NPO 3 en de kinderkanalen Zapp en Zappelin bereiken een groot publiek en zijn een bewezen effectief medium. Bij NPO is er de mogelijkheid om voor en/of na tv-programma’s reclame in te zetten. Op deze zenders is er geen tussentijdse reclames te zien omdat dit minder optimaal is voor de kijkervaring. Verder resulteert reclame voor of na een programma volgens Ster voor een hogere acceptatie van reclame bij de kijkers en meer impact voor jouw merk.
Met een reclamecampagne via Ster bij NPO bereik je tot wel 12 miljoen Nederlanders per week. Het gemiddelde instaptarief van een TV reclamecampagne op Zapp en Zappelin (kids) is vanaf €5.000 en op een NPO TV-zender vanaf €30.000. Dit is opgebouwd uit de prijs voor de maand van uitzending, de lengte van jouw reclamespot en eventuele extra opties. Ster kent echter ook nog de volgende inkoopmogelijkheden:
- Vaste kosten op basis van bereik / Basisprijs
Ster hanteert de netto basisprijs van €515 per GRP (gross rating point). 1 GRP komt overeen met 1% kijkdichtheid binnen de doelgroep. - Vaste kosten per spot
Het is ook mogelijk rondom programma’s reclame in te zetten in plaats van in bepaalde tijdsblokken. Je betaalt dan een vaste prijs per reclameblok. De prijs is gebaseerd op een reclamespot van 30 seconden en is terug te vinden in de dagschema’s van Ster.
Reclamespot op RTL
Wil je tijdens de kerst een tv reclame op RTL 4 in de vorm van een billboard of cromo? Dan kun je rekenen op een investering van €40.647,50. Hierbij gaat het om een filmpje van 5 seconde met een looptijd van 16 dagen. Het aantal GRP is 122 en de reclame wordt drie keer tijdens daytime en 3 keer tijdens prime time getoond.
Hierboven is een reclame optie van RTL geschetst voor in de kerstperiode. RTL biedt echter veel meer opties voor reclamespots dan de hierboven genoemde optie. De andere opties zijn ingedeeld in vier ‘hoofd’ inkoopvormen; content, tijdvak-, doelgroep- en themapakketten. De prijzen voor deze inkoopvormen worden bepaald door een aantal factoren waaronder de spotlengte en de doelgroep.
Vooraf worden er twee netto basisprijzen per GRP afgesproken; de content basisprijs en tijdvak basisprijs. De content basisprijs wordt gebruik voor specifieke inkoopvormen (3 inkoopvormen) en de tijdvak basisprijs is voor tijdvak-, doelgroep- en themapakketten (11 pakketten). Er wordt voor de reclames bij RTL dan ook, in tegenstelling tot Ster, geen vast tarief per spot gerekend. Gezien de diverse inkoopvormen met verschillende indexen, is het erg complex om een concreet kostenplaatje te schetsen. Om toch een beetje hulp te bieden, is hieronder de formule te zien die RTL gebruikt bij het berekenen van de prijs van een reclamespot.
De reclames, advertenties en overige salesactiviteiten voor onder andere RTL wordt geregeld door sales netwerk Ad Alliance.
Vraag een offerte aan!
Gezien de prijs van een TV reclame afhankelijk is van diverse factoren, kunnen de kosten van een TV reclame sterk uiteenlopen. De gewenste omroep, zendtijd en gewenste GRP hebben allemaal een invloed op het uiteindelijke kostenplaatje. Daarom is het ook belangrijk om op voorhand jouw doelstelling, doelgroep en budget duidelijk te hebben. Dan kun je daarna een offerte opvragen bij de gewenste oproepen. Bij het ontvangen van jouw offerte, weet je pas zeker hoeveel het jou gaat kosten om een reclame op tv uit te laten zenden.
Hoewel hier alleen de kosten van het laten uitzenden van een tv reclame worden benoemd, moet je de kosten van het laten maken van een reclamespot zeker niet vergeten. Tegenwoordig zijn er talloze reclamebureaus die jou hier graag een handje mee willen helpen. Als jouw doelgroep voornamelijk naar deze tv-zenders kijkt, is een reclamespot dan ook interessant.