Wat is Viral marketing?
Viral marketing is een vorm van marketing waarbij een boodschap of campagne wordt ontworpen door bedrijven die makkelijk te delen is en snel kan worden verspreid door middel van social media, e-mail en andere online kanalen. Deze vorm van marketing heeft als doel een groot bereik te realiseren met een minimum aan budget en inspanning.
Viral marketing speelt in op de nieuwsgierigheid en het verlangen om andere te informeren over nieuwe en interessante dingen van consumenten. Het is belangrijk te zorgen dat de boodschap interessant of vermakelijk is, op deze manier zullen mensen deze snel delen met hun vrienden, waardoor de boodschap zich snel zal verspreiden.
Het is belangrijk dat je realiseert dat viral marketing een riskante strategie kan zijn, dit om de boodschap snel kan verspreiden, maar net zo snel ook weer kan verdwijnen. Daarom moet de gemaakte boodschap op een originele en onvergetelijke manier te ontwerpen.
Voorbeelden van Viral marketing
Over de jaren heen zijn er veel verschillende viral marketing campagnes gemaakt, een aantal van de bekendste viral marketing campagnes zijn:
- “Ice Bucket Challenge”: In 2014 werd de “Ice Bucket Challenge” viraal, waarbij mensen uitgedaagd werden om zichzelf te dopen met ijswater en dit op video te plaatsen op sociale media, en daarna anderen uit te dagen. Dit was een campagne voor de ALS-stichting.
- “Dove Real Beauty” campagne: Deze campagne van Dove, die in 2004 viraal ging, benadrukte de verschillende vormen van schoonheid en had als doel vrouwen te inspireren om zichzelf te accepteren zoals ze zijn.
- “Will it Blend?” video’s: Blendtec, een bedrijf dat zich bezighoudt met het produceren van mixers, creëerde een reeks video’s waarin ze vreemde en ongewone objecten probeerden te blenden om de kracht van hun producten te tonen. Deze video’s gingen snel viraal op internet.
- “Harlem Shake” videos: In 2013 werd een populaire dans genaamd de “Harlem Shake” viraal, waarbij groepen mensen in bizarre kostuums dansten op een specifiek muziekfragment. Bedrijven creëerden hun eigen versies van deze video’s om deel te nemen aan de trend en hun merk bekendheid te geven.
- “Charlie Bit My Finger” video: Een video van twee broertjes, waarin het jongere broertje zijn oudere broer bijt, ging in 2007 viraal op YouTube en werd één van de eerste YouTube video’s die wereldwijde bekendheid verwierf.