Hoe verzamel je productreviews voor je webshop?
Manieren op productreviews te verzamelen
Er zijn verschillende manieren om productreviews te verzamelen voor een webshop:
- Klanten kunnen een review achterlaten na aankoop van een product op de webshop zelf.
- Klanten kunnen uitgenodigd worden om een review achter te laten via e-mail of sms na aankoop.
- Klanten kunnen een review achterlaten op externe websites zoals Google, Facebook of Trustpilot.
- een review widget of plugin installeren op de website
- Klanttevredenheidsonderzoeken uitvoeren en de resultaten gebruiken voor productreviews.
Het is belangrijk om te zorgen dat het verzamelen van productreviews een gemakkelijk proces is voor klanten en dat de reviews authentiek zijn.
Reviews met klantenbinding
Door het tonen van productreviews is de kans groot dat een webshop beter loopt. Zo’n review levert namelijk sociale bewijslast op: hoe meer mensen positief zijn over een bepaald product, hoe meer overtuigd je raakt dat je dit óók moet hebben. Onderzoek wijst uit dat zo’n 90% van de bezoekers van een webshop zich laat beïnvloeden door reviews. Daarmee zijn testimonials een van de krachtigste middelen om je bezoeker te overtuigen om tot aankoop over te gaan. Reviews verzamelen is daarom belangrijk. Lees hieronder vijf tips en laat de productreviews maar binnenstromen!
Tip 1: Maak een echte connectie
Voordat je een review krijgt, heb je natuurlijk eerst contact met je klant. Het ligt misschien voor de hand, maar om uiteindelijk een (positieve) productreview te ontvangen, is het cruciaal om een goede band met de klant op te bouwen. Wees daarom altijd klantvriendelijk en empathisch, zet net een stapje extra, communiceer op hetzelfde niveau, communiceer helder en efficiënt en lever op tijd.
Tip 2: Timing is key
Laat jouw klant weten tevreden te zijn met de aankoop? Plaatst deze nog een bestelling of tagt de klant jouw bedrijf op sociale media? Timing is alles als het om reviews verzamelen gaat. Is de klant goedgemutst, dan zal deze én sneller een review willen geven én die eerder positief schrijven. En dat is natuurlijk wat je wilt.
Tip 3: Wees direct
Heb je een kort lijntje met de klanten? Vraag dan (met tip 2 in het achterhoofd) gewoon om een review. Je kan dit inleiden door te vragen of ze tevreden zijn en of het product voldoet aan de verwachtingen. Zo ja, spreek dan je dank uit en laat weten dat je het waardeert als de klant de opgedane ervaringen deelt met mogelijke nieuwe klanten. Niet geschoten, is altijd mis.
Tip 4: Tijd
Laat weten hoeveel tijd het kost om de review te schrijven of in te vullen. ‘Een paar minuutjes’ is toegankelijker dan de tijdsduur open laten en verhoogt de kans dat de klant de productreview geeft.
Tip 5: Laat de klant kiezen
Geef de klant de keuze om de review naar eigen inzicht in te vullen. Dit doe je door het stellen van open vragen en door verschillende platforms aan te bieden waarop de review plaatsvindt, zoals Google, Facebook of je eigen website. Maak de kanalen makkelijk toegankelijk: één klik en de klant moet de review kunnen invullen. Neem bijvoorbeeld een van de volgende buttons op: ‘Deel je ervaring hier’ of ‘Laat hier je review achter’.