TikTok advertising: hoe werkt het en wat heb je eraan?
TikTok is booming! Niet alleen de jeugd, maar ook de oudere generaties en zelfs bedrijven ontdekken inmiddels het platform. Het is dan ook een interessante app voor succesvolle social media campagnes. Wil jij starten met TikTok advertising? Op deze pagina lees je alles wat je moet weten!
Wat is TikTok?
Van het platform ‘TikTok’ heb je ongetwijfeld al het één en ander gehoord. Het is een inmiddels populaire social media app met in 2022 ruim 3 miljoen Nederlandse gebruikers. TikTok overspoelt gebruikers met eindeloos veel video’s van 3 tot 30 seconden. Ben je een populaire gebruiker? Dan hebben je video’s een tijdslimiet van wel drie minuten.
Wie gebruikt TikTok?
Richt jij je met jouw bedrijf op meiden van 16 t/m 26 jaar? Dan is TikTok een geweldig platform voor advertising. De social media app wordt door deze groep namelijk het meest gebruikt. Ook onder andere leeftijdsgroepen groeit het gebruik. Wel is TikTok over het algemeen populairder onder vrouwen en zijn de meeste gebruikers jonger dan 30 jaar.
Hoe gebruik je TikTok?
Op TikTok kan je dus video’s maken en delen. Je downloadt de app op je telefoon en maakt direct een account aan. Eigenlijk lijkt TikTok erg op het al langer bekende Instagram, maar dan voor video’s. Je maakt een filmpje met of zonder filter, voegt hier een leuk liedje aan toe, plaatst wat ‘stickers’ in je content en schrijft een passende omschrijving met de juiste trending hashtags. Et voilà: je eerste TikTok video staat online!
Al jouw video’s staan in je account en in je tijdlijn zie je direct allerlei video’s van anderen die voor jou interessant zijn. En ja, wat je natuurlijk graag wil, is dat jouw video’s terechtkomen in de tijdlijn van anderen. Dat is al helemaal het geval wanneer je adverteert op TikTok namens je bedrijf.
Waarom TikTok marketing?
Succesvol worden op social media is vaak een flinke uitdaging. Er gaat veel tijd overheen voordat jouw posts viral gaan via bijvoorbeeld Instagram, Twitter of Facebook. Bij TikTok zit dat anders. Dit platform heeft een heel uniek algoritme, waardoor de populariteit van je post onafhankelijk is van jouw populariteit als gebruiker. Als gebruiker zie je namelijk direct allerlei video’s van andere gebruikers die je nog niet volgt.
En je raadt het al: een goed bekeken video wordt vervolgens aan nog meer gebruikers getoond. Je hebt goede content wanneer gebruikers jouw video helemaal afkijken, opnieuw bekijken, liken, delen of er een comment onder plaatsen. Zet je dus TikTok marketing of advertising in, dan wordt jouw video nóg vaker bekeken.
Schakel een social media bureau in
Een goede post maken voor TikTok is best lastig. Schakel daarom eens een social media bureau in voor het optimaliseren van jouw posts en strategie. Lijkt dit jou ook een goed idee? Op marketingxperts.nl vind je gemakkelijk de beste social media marketingbureaus in de buurt.
Hoe zet je TikTok advertising in?
Maar naast TikTok marketing, kan je ook op TikTok adverteren! Dat is handig, want hoe groter het platform wordt, hoe groter de concurrentie. Door het creëren van een TikTok advertentie sta je veel sneller in de tijdlijn van je potentiële doelgroep.
Hoe werkt dit precies?
Een TikTok campagne start je via een aparte website van het platform. Vormen van advertenties zijn bijvoorbeeld:
- Betalen voor het laten verschijnen van jouw content in de feed van je doelgroep;
- Een zogeheten ‘hashtag-uitdaging’ starten binnen de ontdek-pagina;
- Met een brand takeover-add verschijnt jouw advertentie direct bij het openen van de app;
- Met een branded lens creëer je bijvoorbeeld een filter of 3D-effect van jouw merk;
- Producten of services laten promoten door influencers.
Benieuwd naar alle mogelijkheden? Ga dan zeker eens op zoek naar een Tiktok advertising bureau op marketingexperts.nl.