Wat is een pitch?
Als je graag een product of idee onder de aandacht wilt brengen bij investeerders of andere relevante partijen, kom je al gauw de term ‘pitch’ tegen. Een pitch is een presentatie dat bedoeld is om iemand te overtuigen van een doel. Dit doel kan sterk variëren en loopt uit van een marketingidee en verkoopverhaal tot het verkopen van jezelf tijdens een sollicitatie. Over het algemeen bestaat een pitch over drie onderdelen, namelijk; de opening, de kern en sluiting. Bij het houden van een pitch is uiteraard de inhoud belangrijk maar ook de manier waarop je presenteert doet er toe. Let hier dus ook op!
Elevator Pitch
Stel je eens voor: je bent CEO van een start-up en je hebt hoognodig investeringen nodig. Zodra je de lift in stapt, zie je een van de bekendste en grootste investeerders die er is. Je wilt dolenthousiast je verhaal doen over je innovatieve idee, in de hoop de investeerder geïnteresseerd te krijgen en zelfs een financiering rond te krijgen voordat de lift de verdieping bereikt. Je verhaal moet dus kort en bondig zijn. Naar dit fenomeen wordt de Elevator Pitch vernoemd. De term elevator pitch werd voor het eerst gebruikt in de Verenigde Staten, in de ondernemerswereld.
Hoewel een elevator pitch niet altijd daadwerkelijk in de setting van een lift wordt gehouden, is dit wel het idee achter deze pitch. Een elevator pitch dwingt de pitcher om kort maar krachtig zijn verhaal te doen en in minimale tijd de tegenpartij te overtuigen.