Wat is een barter deal?
De term ‘’barter’’ deal wordt in diverse branches gebruikt. Een barter deal sluiten is onderdeel van de zogeheten ‘deeleconomie’. Bartering betekent namelijk het sluiten van een deal met gesloten beurzen. Of simpel gezegd: ruilen. Er komt dus geen financiële transacties te pas bij deze vorm van samenwerking.
Barter deal in marketing
Als we deze term implementeren in de marketingwereld, komen we al gauw bij influencer marketing terecht. Veel bedrijven en merken die voor het eerst een samenwerking aangegaan met een nieuwe influencer, vragen in eerste instantie om op basis van bartering te werken. Het desbetreffende merk stuurt dan artikelen naar keuze op naar de influencer en in ruil daarvoor maakt en plaatst de influencer content met de artikelen. Voor het bedrijf is dit een goede manier om de samenwerking uit te proberen en te zien of er gewenste resultaten uitkomen, zonder dat het bedrijf gelijk duizenden euro’s kwijt is.
Tevens is een barter deal ook een tactische manier om te starten met zoekmachine optimalisatie. Door het ruilen en delen van links onderling (lees ook: linkbuilding) ziet Google dat je relevant bent en zul je uiteindelijk een hogere positie bemachtigen. Als je jouw webshop of website dus naar een hogere positie wilt brengen, zijn partnerships met andere online ondernemers cruciaal.
Waar moet je op letten bij het sluiten van een barter deal?
Het is van te voren belangrijk dat je bepaalt wat je uiteindelijke doel is met een barter deal. Hierbij moet je vaststellen wat je doelgroep is en op basis daarvan kun je een lijstje gaan maken met relevante partijen. Als je een partij hebt gevonden, is het van belang dat er, vanuit beide kanten, een goede schatting wordt gemaakt van hetgeen dat geruild wordt. Als het niet van gelijke waarde is, kun je afspreken dat de ene partij iets bij moet betalen.
Let er goed op dat je alles zwart op wit hebt staan wat betreft de afspraken. Dit is sowieso goed voor je eigen administratie maar je voorkomt zo ook dat er achteraf gedoe ontstaat.