Wat zijn de kosten van een PR bureau?
Veel verschillende soorten merken en bedrijven schakelen een PR bureau in. Een PR bureau is vooral geschikt voor bedrijven die geregeld in de media voorbij willen komen, hun bedrijf onder de aandacht willen brengen en hun naamsbekendheid willen vergroten. Hoewel het doel van een PR bureau nagenoeg altijd hetzelfde is, kan dit doel op verschillende manieren bereikt worden. Wel is hierbij belangrijk dat het PR bureau relevante relaties opbouwt en onderhoudt met diverse belangrijke partijen. Deze partijen kunnen erg uiteenlopen; van journalisten tot aan andere invloedrijke personen zoals influencers. Het gebruiken van deze relaties zorgt er uiteindelijk mede voor dat er (gratis) publiciteit voor het bedrijf wordt gegenereerd.
Als je besloten hebt een PR bureau in te schakelen, is de volgende stap een PR bureau vinden die aansluit bij jouw branche en wensen. Er zijn namelijk diverse type PR bureaus waaruit je kunt kiezen. Zo heb je PR bureaus die gespecialiseerd zijn in fashion, beauty en lifestyle maar er zijn ook PR bureaus met een specialisatie in onder meer food, horeca en hotels. De mogelijkheden zijn reuze. Zoek je bijvoorbeeld een PR bureau voor jouw kledingmerk? Dan kun je het best op zoek gaan naar een PR bureau dat gespecialiseerd is in fashion.
Kosten
Een kostenplaatje opstellen voor het inschakelen van een PR bureau is net zo complex als het kostenplaatje vaststellen van een bedrijfsfilm of app laten maken. Dit komt doordat de kosten niet statisch zijn en altijd afhankelijk zijn van een aantal factoren. Zo zijn de kosten afhankelijk van welke strategie jij als bedrijf kiest, welke diensten je wilt afnemen bij het PR bureau en welk PR bureau je kiest. Elk PR bureau hanteert namelijk andere tarieven en heeft meerdere diensten die zij kunnen inzetten om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten.
Losse opdrachten
Zo kun je bijvoorbeeld afspreken met het PR bureau dat zij voor jouw bedrijf enkel persberichten opmaken en versturen naar hun relaties. Een enkel persbericht kost gemiddeld tussen de €250 – €375. Maar het is ook mogelijk een PR bureau in te schakelen voor het organiseren van een persevent. Denk aan een persevent voor een lancering van een nieuw product, een winkelopening of een workshop geven ter ere van een product of dienst. Bij het organiseren van een persevent komt veel meer kijken dan enkel een persbericht schrijven. Daarom kost dat logischerwijs ook meer. Zo moet het PR bureau onder andere een locatie, eventuele catering en pers boxen regelen. Tevens zorgt het PR bureau ook voor de gastenlijst.
Lange termijn
Echter, over het algemeen gaat een bedrijf een samenwerking aan met het PR bureau voor minstens een jaar. Samen met het PR bureau ontwerp je dan een lange termijn strategie voor je bedrijf. Zo kun je ook beter de resultaten meten en kun je zien of het ook echt iets oplevert. Als je een PR bureau voor een jaar inschakelt, bespreek je van te voren vaak al de prijs af zodat je niet zomaar voor verrassingen komt te staan. Dit wordt ook wel een fixed fee genoemd. Een fixed fee is fijner dan een retainer fee omdat het bedrag bij een retainer fee gekoppeld is aan een aantal uur. Als blijkt dat de uren niet genoeg waren, moet je bij betalen. Daarom kunnen de kosten bij een retainer fee achteraf nog hoger uitvallen. Als je een PR bureau voor een jaar inschakelt, kun je denken aan een tarief van gemiddeld €20.000 per jaar.
Naast het fixed fee of het retainer fee, moet je ook rekening houden met de kosten voor de samples of producten die het pr bureau uit jouw naam weggeeft aan haar relaties, mits je dat wilt.
Kennismakingsgesprek it is
Het is altijd goed om een top-3 te maken betreffende de gewenste PR bureaus. Vervolgens kun je bij de drie gewenste PR bureaus vrijblijvend een kennismaking inplannen. Bekijk goed welk bureau het beste aansluit bij de waarden van jouw bedrijf en welk bureau jouw bedrijf het beste kan helpen. Misschien dat je hier ook al het een en ander over de kosten kunt vragen. Na de kennismaking kun je bureaus wegstrepen op basis van je gevoel en blijft er uiteindelijk eentje over.