Hoeveel kost een bedrijfsfilm laten maken?

Bedrijfsfilm maken blog

Een bedrijfsfilm wordt over het algemeen gemaakt voor zakelijke en/of informatieve doeleinden en heeft vaak ook een beperkte doelgroep. Zo kun je een bedrijfsfilm gebruiken om (nieuwe) klanten te laten zien wat voor organisatie je bent, hoe de organisatie er uit ziet en hoe je als organisatie ter werk gaat. Met zo een bedrijfsfilm trek je mogelijk klanten aan. Maar je kunt ook een bedrijfsfilm inzetten om potentiële werknemers te werven of bestaande werknemers intern efficiënt te informeren over onder meer de laatste ontwikkelingen of visie en missie van je organisatie.

Om professioneel over te komen op je klanten en/of werknemers met je bedrijfsfilm, doe je er goed aan dit proces uit te besteden in plaats van zelf de camera te pakken. Er komt namelijk veel meer kijken bij het maken van een bedrijfsfilm dan alleen het ‘filmen’. Van te voren moet er een strategie en concept bedacht worden aangezien je verschillende kanten op kan gaan. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een animatievideo, een video met acteurs of zelfs een 3D video. Er is dus genoeg om over na te denken en dan is het fijn als je een handje geholpen wordt. 

Waar moet je rekening mee houden?

Graag geven we je een concreet antwoord op de vraag hoeveel een bedrijfsfilm laten maken kost. Dit is echter niet zo gemakkelijk aangezien de kosten van een bedrijfsfilm afhankelijk zijn van de complexiteit van het concept en het aantal uur dat hierin zit. Daarnaast variëren de tarieven voor het laten maken van een bedrijfsfilm sterk per productiebedrijf. Hoewel we geen precieze prijs kunnen geven, zullen we hieronder kort wat factoren toelichten die invloed hebben op de kosten. 

Pre-productie fase

Het proces van een bedrijfsfilm laten maken begint allereerst bij een intakegesprek. In het intakegesprek heb je het samen met het productiebedrijf over je eigen organisatie en je wensen. Vervolgens zal het productiebedrijf zich verdiepen in en onderzoek doen naar je bedrijf. Tevens denkt het productiebedrijf gelijk met je mee over hoe jouw boodschap het beste in de film verwerkt kan worden en zullen ze op basis hiervan een plan opstellen. Als je je bedrijfsfilm op een bepaalde locatie wilt schieten, zal het productiebedrijf een bezichtiging moeten regelen waardoor hier ook weer tijd overheen gaat zitten. Hoe meer en ‘complexer’ jouw wensen zijn, hoe meer tijd het productiebedrijf nodig heeft en zal factureren. 

Productiefase

Na het opstellen van het script en het regelen van het een en ander, is het tijd voor de productiedagen. Binnen de productiefase zijn de kosten voor het laten maken van een bedrijfsfilm afhankelijk van onder meer het aantal productiedagen en het aantal crewleden dat nodig is. Over het algemeen geldt: hoe groter en complexer de productie, hoe meer dagen en crewleden het productiebedrijf nodig heeft. Dit drijft de prijs dan ook omhoog. Daarnaast speelt de locatie ook een rol. Wordt de bedrijfsfilm gefilmd in je eigen bedrijfspand? Dan heeft dit geen invloed op de prijs. Wil je liever filmen op een externe locatie? Dan zal je hier uiteraard voor moeten betalen. Ook als je gebruik wilt maken van acteurs en/of figuranten, zal de prijs logischerwijs oplopen. 

Post productie fase

Tijdens de draaidag zijn alle beelden geschoten en is het nu tijd voor de montage. Dit kan één dag duren, maar het kan ook zo zijn dat een productiebedrijf daar vijf dagen voor nodig heeft. Het aantal dagen dat nodig is voor de montage hangt ook weer af van de complexiteit van de montage. Wil je bijvoorbeeld gebruiken maken van animaties in je bedrijfsfilm of wil je ondertiteling toevoegen? Dan zal het productiebedrijf waarschijnlijk langer bezig zijn met de montage en dus ook meer uren facturen. Het is dus belangrijk van te voren een indicatie op te vragen, zeker als het productiebedrijf met een uurtarief werkt. 

Vraag een offerte

Zoals eerder is uitgelegd, is het lastig om een precies kostenplaatje op te maken. Ieder productiebedrijf hanteert eigen tarieven en het de prijs hangt ook af van welk type video je wilt laten maken en de complexiteit. Echter, je kunt rekening houden met een prijsrange van €500 tot €2.500 aan kosten voor een bedrijfsfilm van circa 60 seconden. Ga na bij welke video agency jij je bedrijfsfilm wilt laten maken en vraag vrijblijvend een offerte aan!