Voordelen en nadelen van verkopen via Bol.com
Inmiddels kunnen we wel stellen dat heel Nederland bekend is met bol.com. Het is met meer dan 10 miljoen klanten het grootste platform van Nederland en België. Uit onderzoek van ING shopt 4 op de 10 consument het liefst bij een grote aanbieder met een breed assortiment. Op deze behoefte speelt bol.com met zijn one-stop-shop goed in. Consumenten kunnen bij bol.cm terecht voor bijna van alles. Noem een product op, en bol.com heeft het. Zo kan de consument in dezelfde bestelling bestek maar ook een camera aanschaffen. Dit wordt ook mede mogelijk gemaakt door de honderden partners die hun producten verkopen via bol.com.
Twijfel je of je moet starten met het verkopen via bol.com? Lees dan gauw verder om achter de voordelen en nadelen te komen. Hopelijk kan je dan na het lezen van dit artikel een juiste keuze maken!
Waarom zou ik verkopen via bol.com?
1| Groot bereik
Bol.com heeft door de jaren heen merkbekendheid, hoge klantwaardering en klantloyaliteit opgebouwd. Zo heeft bol.com inmiddels al meer dan 10 miljoen klanten en bezoeken er elke dag gemiddeld 2,5 miljoen consumenten het platform. Als je besluit jouw producten te verkopen op bol.com, maak je dus ook gebruik van de naamsbekendheid van bol.com en bereik je zo ruim 10 miljoen consumenten. Het is hierdoor dus niet meer verplicht om een eigen afzetkanaal te hebben om je producten te kunnen verkopen.
2| Geen opstartkosten
Als je besloten hebt producten online te willen verkopen, kun je ervoor kiezen dit in eerste instantie enkel via bol.com te doen. Via bol.com open je eenvoudig en zonder opstartkosten jouw online winkel. Verkoop je niks via bol.com? Dan ben je ook geen kosten kwijt. Je betaalt enkel wanneer je ook daadwerkelijk iets verkoopt.
Je bespaart op deze manier kosten die je bijvoorbeeld in een website zou hebben gestopt. Als je via bol.com wilt gaat verkopen, is een eigen afzetkanaal zoals een website namelijk niet perse nodig. Indien je toch een website wilt, kun je dit altijd later nog doen, mits jouw verkoop natuurlijk goed loopt.
3| Logistiek via bol.com
Bol.com biedt veel aanvullende diensten zodat jij als ondernemer volledig kunt richten op het bepalen van het juiste assortiment. Zo kun je ervoor kiezen om jouw opslag, verzendingen en retouren te laten afhandelen door bol.com. Bol.com beheert dan jouw voorraad in hun eigen distributiecentrum waardoor jij geen opslagruimte nodig hebt. Tevens houd je ook nog eens tijd over gezien bol.com ook jouw verzendingen en retouren verwerkt.
4| Voordelig verzenden
Voor diegene die toch liever zelf hun logistiek en verzendingen willen verzorgen, biedt bol.com de optie ‘voordelig verzenden via bol.com’. Met deze service krijg je korting op verzend zegels van 4 betrouwbare Nederlandse en Belgische koeriersbedrijven. Dit zijn PostNL, DHL, DPD en Bpost. Het koeriersbedrijf dat je kunt kiezen bij de afhandeling van de bestelling, hangt af van het land waar je de bestelling vandaan en naartoe verzendt.
Tegen welke beperkingen kan ik aan lopen?
Naast de vele voordelen, zijn er ook een aantal kanttekeningen die handig zijn om in acht te nemen voordat je gaat verkopen via bol.com.
1| ISBN of EAN nummer verplicht
Als je unieke producten via jouw eigen online kanalen verkoopt, heb je waarschijnlijk nog niet eerder gehoord van een ISBN- of EAN nummer. Een ISBN (International Standard Book Number) is een unieke code die specifiek aan boeken is toegekend. Een EAN (European Article Number) is een uniek 13-cijferig nummer dat aan een bestaand product is toegekend.
Een ISBN of EAN nummer wordt normaliter gekoppeld aan jouw bedrijf en product en waardoor je eenvoudig zaken als de winkelvoorraad en productinformatie kan bijhouden. Hoewel deze barcodes erg handig kunnen zijn, is het niet verplicht deze barcodes te gebruiken als je jouw producten op jouw eigen kanalen verkoopt.
Een ISBN of EAN nummer is wel verplicht als je jouw producten wilt verkopen via een partnerplatform als bol.com. Met dit unieke nummer kan bol.com alle producten gemakkelijk van elkaar onderscheiden en op het platform indelen. Bij bestaande producten kan je dit unieke nummer vaak onderaan of achterop het product vinden. Als je een uniek product wilt verkopen maar nog geen EAN-code hebt, moet je deze aanschaffen voor elk uniek product dat je wilt verkopen. Het is niet toegestaan deze EAN code te hergebruiken voor een ander product. Een nieuwe EAN kan je opvragen bij onder andere GS1.
2| Merkregistratie nodig
Op het moment dat je besloten hebt te gaan verkopen via bol.com, wil je natuurlijk zo snel mogelijk van start gaan. Toch kan dit niet altijd gezien er voor sommige productgroepen aanvullende verkoopvoorwaarden gelden. Als je wederverkoper bent van een bepaald merk, moet je dit bijvoorbeeld kunnen aantonen. Ook moet je bij sommige producten verkooprechten aanvragen bij bol.com. Tevens kan het ook voorkomen dat je moet aantonen dat het merk en jouw bijbehorende assortiment aan de Nederlandse en/of Belgische wet- en regelgeving en de bol.com richtlijnen voldoet. Op deze pagina van bol.com zie je voor welke merken en/of productgroepen er aanvullende verkoopwaarden gelden.
Het kan ook zijn dat je rekening moet houden met een merkenbeleid of dat zelfs merkregistratie nodig is voordat je kan starten met het verkopen. Een artikel mag je namelijk pas als merkartikel aanbieden bij bol.com als het merk geregistreerd staat bij een officieel merkenregister als BOIP. Staat jouw merknaam nog niet geregistreerd bij BOIP maar wil je een artikel wel als merkartikel verkopen? Dan moet je eerst een merkregistratie aanvragen. Bol.com eist merkregistratie bij bepaalde producten om zo de betrouwbaarheid en veiligheid van de producten te waarborgen.
Het aanvragen van merkregistratie is geen snel proces. Het is een juridisch proces dat gemiddeld drie maanden duurt. Tevens zitten er ook kosten aan verbonden. Je betaalt een eenmalig bedrag, vanaf 244 euro, voor een periode van 10 jaar. Als jouw merk aanvraag niet voldoet aan de wettelijke eisen, kan BOIP de aanvraag weigeren en komt jouw merk ook niet in het Merkenregister. Bij het weigeren van jouw aanvraag, krijg je de betaalde kosten niet terug.
3| Verkopen via bol.com is duur
Hoewel je geen opstartkosten hoeft te betalen betaal je wel een commissie zodra je iets hebt verkocht via bol.com. Deze commissie verschilt per categorie maar bestaat uit een vast bedrag per verkocht product (€0,20 – €2,48) en een percentage van de verkoopprijs (4%-20,7%). Deze commissie kun je uiteraard verwerken in je verkoopprijs, maar zodra jij te duur wordt voor de consument, zullen zij uiteindelijk ergens anders hetzelfde product aanschaffen voor een betere prijs. Zo verkoop je dus alsnog niks.
Wel of niet doen?
Als je graag wilt beginnen met verkopen maar je wilt nog niet de kosten uitgeven aan een eigen website of andere afzetkanalen, kan bol.com een interessant platform voor jou zijn. Bij bol.com betaal je geen opstartkosten en betaal je alleen als je ook daadwerkelijk iets verkoopt. Tevens bereik je via bol.com meer dan 10 miljoen consumenten en kan het ook dienen als een extra afzetkanaal.
Echter gelden er aanvullende verkoopvoorwaarden voor bepaalde productgroepen. Het is zelfs mogelijk dat je verplicht wordt jouw merk te registreren bij een officieel merkenregister. Dit proces kan erg lang duren en kost ook wat. Daarom is het verstandig eerst te onderzoeken of de producten die jij wilt verkopen ook moeten voldoen aan deze eisen. Daarnaast kunnen de kosten van de commissies hoog oplopen. Het is daarom verstandig de kosten en baten tegenover elkaar te zetten zodat je uiteindelijk een gedegen conclusie voor jezelf kunt trekken.