6 voordelen van Social Media uitbesteden
Vandaag de dag speelt social media een grote rol bij het communiceren met jouw klanten. Jouw social media kanalen kan je zien als de oren en ogen van jouw merk. Op social media kun je alle communicatie rondom jouw bedrijf of merk in de gaten houden. Om deze reden kan je jouw social media zo inzetten, dat deze ook fungeert als een extra support service voor de klant. Je kunt namelijk gemakkelijk en snel reageren op vragen van klanten. Als je dus meer bekendheid, engagement en loyaliteit wilt, doe je er goed aan om een goede social media strategie te hebben.
Naast het feit dat het inzetten van social media kan zorgen voor meer bekendheid en betrokkenheid, draagt het ook bij aan de branding van jouw merk. De content die jij deelt op jouw social media kanalen kan ervoor zorgen dat de consument zich met jouw merk kan identificeren. Zodra men dit gevoel van herkenning heeft, is de kans op een aankoop en loyaliteit groter. Tevens is het zo dat klanten die merken op social media volgen, de producten ook vaker kopen.
Waarom je er goed aan doet om jouw Social Media uit te besteden
Het is dus een gemiste kans als je niét je social media optimaal inzet. Omdat social media marketing wel enige tijd en kennis vergt, zijn er veel bureaus die gespecialiseerd zijn in social media en dus een handje kunnen helpen. Twijfel je toch nog of het inschakelen van een dergelijk social media bureau nodig is? Lees dan snel hieronder de 6 voordelen van het uitbesteden van social media!
1| Het scheelt tijd
Achter een goed social media kanaal zit een weldoordacht social media marketing strategie. Het maken en ook uitvoeren van zo een strategie vergt veel tijd en aandacht. Social media staat 24/7 aan waardoor je continu bezig moet blijven met informeren, content creatie en plaatsingen, het verkopen, support bieden en het onderhouden van je verschillende social media kanalen. Het uitbesteden van social media aan specialisten gaat je dan ook veel tijd schelen. Vaak heb je het met je bedrijf al druk genoeg met allerlei andere taken.
2| Knowledge is power
Een social media bureau is gespecialiseerd in het maken van social media strategieën en alles wat daarbij komt kijken. Zij hebben al ervaringen opgebouwd bij eerdere klanten waardoor zij weten wat wel en niet werkt op social media. Voor veel bedrijven daarentegen is het een grote uitdaging omdat zij niet over die ervaring op verschillende specialistische niveaus beschikken. Als je social media dus leuk vindt, maar er nog weinig kennis over hebt, kan het daarom handig zijn om een social media bureau in te schakelen.
3| Team van meerdere specialisten
Waar vaak bij (kleine) bedrijven maar één persoon aan de social media strategie werkt, wordt er vanuit een social media bureau een heel social media team opgesteld en ingezet met ieder zijn eigen specialisme. Denk aan een (visual) designer, een schrijver, een analist en een marketeer. Zo worden er verschillende krachten gebundeld die van belang zijn bij het leveren van goede op maat gemaakte content die voor engagement van klanten moet zorgen.
4| 24/7 Gemonitord
Social media staat altijd aan. Klanten kunnen hierdoor ook tijdens drukke uren of na ‘’sluitingstijd’’ contact zoeken via social media. Door alle drukte kan dit vergeten worden waardoor belangrijke dingen jou ontgaan. Een social media bureau zorgt ervoor dat jij hier niet naar om hoeft te kijken. Zij zorgen ervoor dat jouw kanalen en berichten continu gemonitord worden en up to date worden gehouden. Hierover wordt je ingelicht zodat je weet je wat er speelt en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn.
5| Webcare 2.0
Doordat het social media bureau ervoor zorgt dat jouw kanalen continu worden gemonitord, wekt dit tevredenheid op bij de klant. Klanten vinden het fijn als zij het gevoel krijgen dat ze worden gehoord en er toe doen. Daarnaast geeft het klanten vertrouwen omdat jouw bedrijf de indruk wekt dat jullie te allen tijde bereikbaar zijn voor vragen. Zo krijgen jullie hoogstwaarschijnlijk een streepje voor op service.
6| Frisse blik
Iedereen heeft er wel eens last van; je zit ergens helemaal in waardoor je in een tunnelvisie bent belandt. Een social media bureau kan hiermee helpen door middel van een frisse blik te geven. Zij zijn objectiever en kunnen daardoor helpen met het kiezen en maken van de juiste content.
Een beetje van jou, een beetje van het bureau
Het uitbesteden van je social media betekent niet dat je zelf helemaal geen controle meer hebt over de content. Je kunt namelijk zelf kiezen in hoeverre je dit wilt uitbesteden. Zo is het mogelijk om af te spreken met het bureau welke content je graag wilt terugzien. De rest kan je dan in feite overlaten aan het bureau, gezien zij precies weten hoe ze de content op social media moeten posten.
Daarnaast houden zij goed de analytics in de gaten om zo de content in te plannen op tijden en dagen dat de meeste volgers actief zijn. Op deze manier is het mogelijk uit te groeien tot een bedrijf met veel (loyale) volgers die gemakkelijk en snel op jouw website terecht zullen komen. Hoe beter de social media strategie en uitvoering is, hoe zichtbaarder je bent en hoe meer klanten zich aan jouw merk zullen binden.