4 redenen voor SEO uitbesteden bij een bureau
Grotendeels van de consumenten start de zoektocht naar een product of dienst bij een zoekmachine. Zij zijn geïnteresseerd in een bepaald product of dienst en doen hier verkennend onderzoek naar. Om aandacht te krijgen van jouw potentiële klanten, moet je er dus voor zorgen om bovenaan in de zoekmachines te staan. Dit alles is mogelijk door middel van SEO.
Onder SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, vallen alle processen die als doel hebben de website zodanig te optimaliseren, dat deze zo hoog mogelijk getoond wordt in de (organische) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. En hoe hoger jouw website in de zoekresultaten staat, hoe groter de kans is dat jouw website gevonden wordt door potentiële klanten.
Belangrijkste drie fundamenten
Om ervoor te zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten komt te staan, moeten er een aantal handelingen uitgevoerd worden. De drie belangrijkste fundamenten zijn onder meer technische SEO, optimalisatie van on-site content en autoriteit van je website.
Technische SEO betreft het optimaliseren van jouw website zodat deze sneller, veiliger en gebruiksvriendelijker is. Het algoritme van Google let op allerlei zaken waaronder een hoop technische punten. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat jouw website technisch goed op orde is.
Content draait om het creëren van waardevolle webpagina’s. Content wordt gecreëerd aan de hand van belangrijke zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken tijdens hun zoektocht naar een specifiek product of dienst. Het doel is dat jouw website gevonden wordt op die zoekwoorden.
Tot slot vergaar je autoriteit wanneer andere relevante websites een link naar jouw webpagina’s plaatsen. Relevante links zorgen namelijk voor autoriteit binnen de zoekresultaten. Google denkt op deze manier dat jij relevant bent en zal jou daarom hogerop laten komen in de zoekresultaten. Hoe meer relevante links er naar jouw webpagina’s linken, hoe beter dat is voor jouw ranking in de zoekresultaten. Het vergaren van relevante verwijzingen, ofwel backlinks, wordt linkbuilding genoemd.
Waarom SEO uitbesteden?
Het gehele zoekmachine optimalisatie proces vergt enige tijd en kennis. Wellicht kan het daarom handig zijn om SEO uit te besteden aan een bureau. Heb je nog twijfels hierover? Wij geven je 4 redenen om het wél te doen.
1| Kennis en ervaring
Google is constant bezig met nieuwe updates en algoritmes waardoor SEO ook steeds complexer wordt. Ook is SEO erg uitgebreid waardoor het niet mogelijk is om binnen een paar maanden alles over SEO te leren. Daarom is het prettig om in zee te gaan met een bureau vol specialisten die hierin genoeg ervaring, kennis en expertise hebben. Deze kennis en expertise heb je nodig om beter te presteren en je continuïteit te waarborgen.
2| Waarborging van continuïteit
Doordat Google constant bezig is met het vernieuwen van de algoritmes, verandert en ontwikkelt SEO hierdoor ook razendsnel. Elke vernieuwing van een algoritme kan al een groot gevolg hebben voor SEO. Indien je hier niet continu bovenop zit en dus belangrijke wijzigingen mist, kan dit je een belangrijke positie kosten en loop je eventuele omzet mis.
Bovendien is het van belang dat er dagelijks wordt gewerkt aan jouw vindbaarheid. SEO is een doorlopend proces. Veel bedrijven schuiven SEO dan ook naar de achtergrond omdat er in eerste instantie andere prioriteiten zijn. Een SEO bureau zit hier bovenop en kan gelijk schakelen indien nodig, terwijl jij je op andere belangrijke taken richt.
3| Tijd = Geld
Zoekmachine optimalisatie is geen tijdelijk klusje; het is een continu traject. Toch wordt bij veel bedrijven, zoals eerder benoemd, SEO naar de achtergrond verschoven. Dit kan een gevolg zijn van te weinig tijd en/of kennis van SEO binnen het bedrijf. Het ‘gevaar’ hiervan is dat er dan half werk wordt geleverd omtrent zoekmachine optimalisatie. Echter is SEO een belangrijk onderdeel van de marketing en kan het niet (juist) inzetten van zoekmachine optimalisatie leiden tot omzetverlies.
Je moet continu bezig blijven met het optimaliseren van je website aan de voor-, en achterkant, de juiste content creëren en genereren van relevante links vanuit andere website. Dit vergt veel aandacht en tijd. Het uitbesteden van SEO aan specialisten gaat je dan ook veel tijd schelen.
4| Juiste en meerdere SEO tools
Het is handig om gebruik te maken van diverse SEO-tools omdat dit kan bijdragen aan de efficiëntie en het resultaat. Dit kan echter wel oplopen in de kosten. Daarom nemen bedrijven vaak een abonnement of maken zij maar gebruik van één SEO tool. Een SEO bureau heeft normaliter abonnementen lopen bij meerdere relevante SEO tools waardoor zij beter resultaat kunnen behalen. Behalve het behalen van betere resultaten, kunnen zij door middel van die tools een stuk efficiënter te werk gaan.
SEO bureau inschakelen?
Zodra zoekmachine optimalisatie onjuist uitgevoerd wordt, kan dit invloed hebben op jouw positie in de zoekresultaten. In het slechtste geval kan Google zelfs besluiten om jouw website volledig uit de zoekresultaten te schrappen. Het is dus van groot belang dat jouw zoekmachine optimalisatie op een goede wijze wordt uitgevoerd. Als jouw team niet over een marketeer beschikt met de benodigde SEO kennis, is het sterk aan te raden een SEO bureau in te schakelen.
Zoekmachine optimalisatie is niet iets wat je zo maar even doet. Het is een continu proces dat bestaat uit de drie fundamenten technische SEO, optimalisatie van on-site content en autoriteit. SEO vergt dan ook veel kennis en tijd. In veel gevallen is het daarom handig om SEO uit te besteden. SEO bureaus hebben specialisten in dienst met de juiste kennis en ervaring die ervoor zorgen dat jouw website beter presteert. Gezien het SEO bureau ook toegang heeft tot verschillende SEO tools, kunnen zij meer resultaat boeken en kunnen zij efficiënter te werk gaan. Zodoende scheelt het tijd voor jou, waardoor jij je kunt richten op andere belangrijke zaken.